lauantai 6. toukokuuta 2017

Manuaali automaatti

Tästä kaikki alkoi. Veljen kanssa tehty mäkiauto. Ei huono!

Tämän jälkeen olen ajanut varikolla muutaman kerran huvikseni veljen mikroautoa. Mutta vain huvikseni. Veli ajoi kilpaa, minä seurasin vierestä (sitä ainaista remonttia).

Minulla on ollut neljä autoa, joissa on ollut käsivaihde ja olen ollut niihin kovin tyytyväinen.
Ensimmäinen oli punainen paholainen. Fiat 600 oli varsinainen tilaihme.
 Toinen oli Datsun 120 farmari (Nissan). Takalasissa luki Datsun kestää ja niin se kestikin.
Kolmas oli edelleen farmari, Volkswagen Golf Variant. Viisi vaihdetta, upeaa.
Neljäs oli pari vuotta nuorempi kuin Golf ja sillä oli ajettu vain 70 000 km, kun ostin sen. Ensimmäinen sedan. Takaluukku oli kuitenkin hyvin tilava.
Volkswagen Vento olisi ollut toimiva peli vielä monta vuotta, mutta sattuma kuljettaa.
Nyt olen uudehkon Volkswagen Golf variantin onnellinen omistaja. Se on automaatti.
Ensin piti opetella käyttämään "kahvaa" ja pitämään vasen jalka toimettomana. Ei kytkintä, vain kaksi poljinta. Ärrällä peruutetaan ja deellä ajetaan. Avainta ei saa pois ellei kahva ole peessä.
Auto lähtee liikennevaloista, kun vain painaa kaasua, samoin mäkilähtö onnistuu - aina mennään eteenpäin. Kun vaan muistaisi pitää oikean käden pois kahvasta.

Töissä ajan manuaaliautoa, Toyotaa. Kun peruutin sen pitkästä aikaa tallista, niin en ymmärtänyt käyttää kytkintä ja se tietty sammui heti kun pysähdyin.
Liikennevaloistakin tuli lähdettyä hiukan hitaasti, kun en muistanut vaihtaa pienempään. Tämä kuitenkin kiihtyy nopeasti ja jonkun aikaa ajettuaan alkaa muistaa, että nyt on kyseessä manuaalivaihteisto.

Mielenkiintoinen ihmiskoe itselleni. Tarkkailin omaa oppimistani, manuaalista pois ja aina välillä takaisin manuaaliin. Kyllä se sujuu, mutta ajatuksen pitää olla mukana ajamisessa.

Sokerina pohjalla Vito Corleone eli Vespa 300 kuutiota. Tämän kanssa olen melko varovainen, on niin erilainen tapaus kuin auto. Tätä ennen minulla oli Piaggio skootteri, jonka ajoin heti koeajossa aitaan. Onneksi ei sattunut, naarmuja tuli sekä minuun että skootteriin, enkä saanut siitä edes alennusta. 
Olenhan minä tätäkin jo naarmuttanut, jyrkässä pihatien ylämäessä pelästyin autoa ja kaaduin kyljelleni. Onneksi siinäkään ei sattunut, mutta naarmuja tuli molempiin.
Golfilla ja Vespalla mennään pitkälle tulevaisuuteen, ei mitään syytä vaihtaa.

1 kommentti: